Základné fázy procesu certifikácie systémov manažérstva
Informačný rozhovor - je využívaný na prvý kontakt so zákazníkom.
Organizačný rozhovor - slúži na oboznámenie sa so zákazníkom a stanovenie ďalšieho postupu.
Prihláška na audit - obsahuje podrobnú identifikáciu zákazníka a jeho požiadaviek vo vzťahu k rozsahu certifikácie systému manažérstva.
Odmietnutie certifikácie - v prípade, že zákazníkovi nie je možné poskytnúť certifikáciu, napr. z dôvodu, že požiadavka zákazníka je mimo rozsah akreditácie SKQS, alebo by boli porušené postupy súvisiace s nestrannosťou SKQS.
Systémová analýza - certifikačný audit (1. etapa) - je vykonaná pred certifikačným auditom so zameraním posúdenia súladu dokumentácie s požiadavkami referenčnej normy a identifikácie zodpovedných pracovníkov.
Plán auditu - je vypracovaný na základe výsledkov systémovej analýzy a dokumentácie predloženej pred auditom.
Certifikačný audit (audit 2. etapy) - vykoná audit-tím podľa plánu auditu priamo v priestoroch zákazníka a posúdi súlad opisu a realizácie jednotlivých prvkov systému manažérstva s príslušnou referenčnou normou na systém manažérstva.
Udelenie certifikátu - je vykonané na základe splnenia všetkých požiadaviek certifikácie a referenčnej normy, resp. po odstránení zistených nezhôd.
Certifikát a certifikačnú značku SKQS - môže zákazník po dobu platnosti, ktorá je obvykle 3 roky využiť v obchodnej korešpondencii a prezentačných materiáloch len vo vzťahu k rozsahu certifikácie. Certifikovaný zákazník je uvedený v Zozname vlastníkov certifikátu SKQS, ktorý je dostupný prostredníctvom internetu na adrese www.skqs.sk.
Dozorné audity - sú vykonávané pre udržanie platnosti certifikátu povinne 1x ročne počas doby platnosti certifikátu. Ich nevykonanie môže byť dôvodom pozastavenia alebo zrušenia certifikátu. Pozastavenie platnosti certifikátu by nemalo prekročiť 6 mesiacov.
Znovuudelenie - v prípade pozastaveného certifikátu je možné len v prípade, ak sú príčiny, ktorých následkom je pozastavenie platnosti certifikátu odstránené.
Recertifikačný audit - je vykonaný pre obnovenie certifikácie systému manažérstva 1x za 3 roky.
Rozširujúci/zužujúci audit - je vykonaný na požiadanie zákazníka so zameraním na rozšírenie rozsahu certifikácie, resp. jeho zúženie v prípade, že časť certifikovaného systému manažérstva trvalo neplní požiadavky certifikácie.