Vo svete systému manažérstva kvality je nezhoda ako nevítaný hosť na párty, pretože narušuje atmosféru na párty, vytvára napätie medzi hosťami a môže potenciálne narušiť celkový zážitok a spokojnosť hostí.
Nezhoda sa týka každého prípadu, keď sa produkt, služba alebo proces odchyľuje od stanovených požiadaviek, noriem alebo postupov. To sa môže prejaviť rôznymi spôsobmi, napríklad: Produkty nespĺňajúce špecifikácie. Predstavte si, že dostanete košeľu s nerovnomerným prešívaním alebo telefón s nefunkčnými tlačidlami. Toto sú nezhody produktov.
Nezhody môžu mať rôzne negatívne dôsledky na organizáciu. Nezhody sa môžu prejaviť napríklad:
Nezhoda môže byť zistená na základe sťažnosti alebo reklamácie produktu, zistenia z auditu, výstupu z preskúmania systému manažérstva, výstupu z analýzy a hodnotenia dát, výstupu z merania spokojnosti zainteresovaných strán.
Analýza vzniknutej nezhody musí byť vykonávaná starostlivo, aby bola v súlade s metodikou PDCA pre riešenie problémov. Organizácia musí na takúto nezhodu reagovať a vysporiadať sa s následkami.
V ďalšom kroku je potrebné zhodnotiť potrebu prijatia opatrení na odstránenie príčin nezhody, a to z dôvodu, aby sa takáto nezhoda neopakovala alebo aby sa nevyskytla niekde inde.
Preto je potrebné:
Po vyhodnotení predchádzajúcich bodov je potrebné realizovať potrebné opatrenia a následne preskúmať efektívnosť prijatých nápravných opatrení. Pokiaľ je to nutné je dôležité aktualizovať riziká a príležitosti určené v priebehu plánovania a tiež realizovať zmeny v systéme manažérstva kvality.
Efektívnym riadením nezhôd môžu organizácie identifikovať a riešiť potenciálne problémy, zlepšiť ich celkovú kvalitu a tým minimalizovať súvisiace riziká a náklady.
V článku "Ako sa vyvíjajú normy ISO?" sa dozviete o procese vývoja noriem ISO. Tento proces zahŕňa niekoľko krokov, ako je identifikácia potreby, príprava návrhu, verejné pripomienky a prijatie normy. Normy ISO sa pravidelne aktualizujú, aby sa zohľadnili najnovšie poznatky a trendy v danej oblasti.
Zobraziť viacČastá téma v organizáciách, je ako efektívne riadiť riziká. Norma ISO 9001 vyžaduje, aby organizácie riadili svoje riziká ako súčasť svojho systému manažmentu kvality (SMK). Toto znamená, že organizácia musí identifikovať riziká a príležitosti v súvislosti s jej SMK a následne ich riadiť pomocou vhodných opatrení.
Zobraziť viacISO 9001 a ISO 14001 sú dva rôzne štandardy vydané Medzinárodnou organizáciou pre normalizáciu (ISO), ktoré majú rozdielne zamerania. Hoci sa tieto štandardy zameriavajú na rôzne oblasti riadenia, majú spoločné prvky, ktoré organizáciám pomáhajú pri dosahovaní lepších výsledkov.
Zobraziť viacdovoľte nám informovať Vás, že 25.10.2022 bola publikovaná nová verzia normy ISO/IEC 27001:2022, ktorá nahrádza normu ISO/IEC 27001:2013. Slovenská národná akreditačná služba, ako náš akreditačný orgán, stanovila v Politike PL-57 prechodné obdobie na implementáciu normy ISO/IEC 27001:2022, ktoré končí 31.10.2025.
Zobraziť viac